priorities

Priorities

The intensifying of research based teaching and learning is a fundamental goal of the PH Burgenland. Through the knowledge gathered by the competence centre for research and development, as a result of national and international projects, and for reasons of pedagogic practice, the following topic areas will be designed with reference to educational policy and the profile of the organisation.

New Cultures in Teaching and Learning

(Individualisation/ Differentiation and Competence Orientation)

The PH Burgenland has the goal of changing the paradigm from teaching to learning with regard to the education, consolidation and further training of teachers in the Burgenland school system. The new learning culture focuses on learners and their responsibility for their own learning process. Findings in relation to individualisation and differentiation of teaching shall be obtained within the scope of research and development projects and will be utilised through the training of teachers in several institutions for scholastic practice.

Multilingualism and Intercultural Education

As a tertiary institution of education in the central European zone the PH Burgenland is committed to intercultural education with an international outlook. This demand will be fulfilled through the key area “multilingualism and intercultural education” and the installation of a “language workshop institute” as part of the competence centre for research and development. Due in part to the historical and cultural situation of Burgenland the languages of the Croatian, Hungarian, and Romany ethnic groups assume great importance and do so equally in education, further educational development, and training. Multilingualism and mobility of students and teachers are central elements of a diverse cooperative educational project.

E-Learning and Media Resources in Teaching

Stemming from a constructivist learning concept learning is understood as an active, self directed, constructive, situational, and social process, which can fundamentally be well supported through electronic media. Research and development projects in this sphere will provide the impulse for education, further educational development, and training empirically. The Online Campus “Virtual PH” and the LMS-Team Education Server Burgenland offer the institutional, personal, and technical prerequisites in this key area.

 

Leitsätze

Leitsatz 1
Wir orientieren uns an einem Bildungsverständnis in der christlich-humanistischen Wertetradition. Diesem folgend trägt Bildung zur Entfaltung des Menschen und somit zur Befähigung zu selbstbestimmtem, verantwortungsbewusstem und solidarischem Handeln bei. 

Leitsatz 2
Unser Handeln ist von gegenseitiger Wertschätzung, Anerkennung und ergebnis-orientierter Dialogkultur geprägt. 

Leitsatz 3
Führung verstehen wir als dialogischen Prozess unter Förderung der Eigenverantwortung. 

Leitsatz 4
Wir stärken unsere Professionalität durch Reflexion, Teamarbeit und kollegiales Lernen. 

Leitsatz 5
Wir fördern einen integrativen Zugang und eine breite Teilhabe aller Bevölkerungsschichten hinsichtlich eines PH-Studiums und setzen Maßnahmen zur Vereinbarkeit von Studium, Familie und Beruf für Studierende bzw. von Beruf und Familie für das Lehr- und Verwaltungspersonal.

Schwerpunkte

Unsere Visionen, Strategien und Aktivitäten fokussieren in einem ganzheitlichen und innovativen Bildungsbegriff folgende Aspekte:

Schwerpunkt 1
Der Paradigmenwechsel von der Vermittlungs- zur Aneignungskompetenz auf Basis von Individualisierung und spezifischer Differenzierung führt zu neuer Lehr-, Lern- und Beratungskultur, die wir im nationalen wie internationalen Forschungsaustausch reflektieren und weitentwickeln.

Schwerpunkt 2
Im geografischen Zentrum Europas gelegen und mit dem historisch gewachsenen Erbe der Volksgruppensprachen Deutsch, Kroatisch, Ungarisch und Romanes ausgestattet, setzen wir in vielen unserer Tätigkeitsbereiche auf interkulturelle Bildung, sprachliche Diversität und transnationale Mobilität.

Schwerpunkt 3
Der Prozess des Lernens als aktiver, selbstgesteuerter, konstruktiver, situativer und sozialer Ablauf findet in verschiedenen Lernräumen statt (Architekturräume, Naturräume, virtuelle Räume). Im virtuellen Raum entwickeln und vernetzen wir gemeinsam mit  dem „Bundeszentrum Onlinecampus Virtuelle PH“ und dem „LMS-Team Bildungsserver Burgenland“ im Kompetenzfeld Medienpädagogik und E-Learning innovativ und forschungsbasiert.

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